در صنایع ساختمانی و سازه‌های مختلف یکی از مصالح مورد نیاز بتن است که در ساخت اکثر سازه‌ها کاربرد فراوانی دارد. انواع مختلف بتن با مقاومت‌های مختلف و کاربردهای متنوع تولید می‌شوند. در زمان بتن ریزی نکاتی باید رعایت شود تا محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار شود. یکی از ابزارهایی که در هنگام بتن ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ویبراتور بتن است. دستگاه ویبراتور بتن ارتعاشاتی تولید می‌کند که این ارتعاشات به وسیله شیلنگ‌های ویبراتور به بتن تازه ریخته شده منتقل شده و باعث می‌شود حباب‌های موجود در داخل بتن که معمولا بین 5 تا 8 درصد بتن را تشکیل می‌دهند، از آن خارج شوند و استحکام بتن به بیشترین حد خود برسد.

انواع شیلنگ ویبراتور

انواع شیلنگ‌های ویبراتور بتن

یکی از اجزاء اصلی در عملیات بتن ریزی ویبره کردن آن است. این ویبراسیون توسط ویبراتور بتن انجام شده و با استفاده از شیلنگ به بتن تازه ریخته شده منتقل شده و باعث ایجاد یک بتن یک دست و مقاوم می‌شود. انواع مختلف ویبراتور و شیلنگ ویبراتور بتن وجود دارند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم. انواع شیلنگ شامل، شیلنگ ویبراتور پرتابل، بنزینی، دوشی، کانورتوری، بادی، برقی، دریلی و مکانیکی است که هر کدام برای موارد خاصی کاربرد دارند. این شیلنگ‌های ویبراتور دارای سایزهای متفاوتی هستند و آنها در سایزهای 1، 1.5، 2.5 و 3 اینچ تولید می‌شوند. شیلنگ‌های ویبراتور توسط کشورهای مختلفی تولید می‌شوند و شما می‌توانید آنها را در بازار پیدا کنید. شلنگ‌های ویبراتور با قیمت‌های مختلفی در بازار هستند که قیمت آنها بستگی به نوع آن مانند بادی، برقی، مکانیکی و بنزینی و سایز و کشور سازنده متفاوت خواهد بود.

انتخاب شیلنگ ویبراتور مناسب

هر پروژه‌ای بنا به گستردگی آن و نوع آرماتور‌بندی، نیاز به ویبراتور و شیلنگ ویبراتور مخصوص به خود را دارد. برای به دست آوردن و ایجاد یک بتن همگن نوع مناسب شیلنگ ویبراتور باید انتخاب شود تا بتواند به خوبی حباب‌ها را از بتن خارج کرده و یک مخلوط هماهنگ تولید کند.

شیلنگ ویبراتور مکانیکی

این نوع از شیلنگ یکی از پرکاربردترین انواع است و در اکثر پروژه‌ها کاربرد دارد. از این شیلنگ می‌توان در ویبراتورهای دیزل، بنزینی و برقی استفاده کرد.

شیلنگ ویبراتور دریلی

از این نوع بیشتر در پروژه‌های متوسط و کوچک استفاده می‌شود. این نوع وزن کمی دارد و به آسانی می‌توان آن را جابجا کرد. برای پروژه‌هایی مانند ستون ریزی و در ساختمان‌های کوچک این شیلنگ توانایی کافی در ایجاد یک بتن هماهنگ را دارد.

شیلنگ ویبراتور بادی

در برخی از پروژه‌ها که کمپرسور هوا وجود دارد، می‌توان از این نوع شیلنگ استفاده کرد. انواع مختلفی از این نوع شیلنگ برای مصارف کوچک و بزرگ وجود دارد که نسبت به اندازه پروژه می‌توان از آنها استفاده کرد.

شیلنگ ویبراتور دوشی و پرتابل

در برخی از پروژه‌ها فضای کافی برای مانور دادن اپراتور دستگاه ویبره وجود ندارد که این نوع، برای این مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع بیشتر در پروژه‌هایی که دقت بالا نیاز است استفاده می‌شود و قیمت نسبتا بالاتری دارند.

شیلنگ ویبراتور کانورتوری

پروژه‌هایی مانند سد سازی و یا راه آهن، معمولا چندین اپراتور در یک زمان عملیات ویبره کردن بتن را انجام می‌دهند، این نوع از شیلنگ در این پروژه‌ها کاربرد فراوان دارد.

در هنگام خرید شیلنگ ویبراتور باید به چه نکاتی توجه کرد

همیشه قبل از خرید باید به الزامات پروژه توجه کرد تا بتوان نوع مناسب شیلنگ را تهیه کرد در زیر راهنمایی‌هایی ارائه شده تا با توجه به آنها بتوانید بهترین نوع را انتخاب کنید. در مرحله اول حجم پروژه و فضای موجود برای قرار دادن شیلنگ و موتور ویبراتور را در نظر بگیرید. از مواردی که باید به آن توجه کرد، مقاومت قسمت پوکر و انعطاف پذیری شیلنگ است که باید در نظر داشته باشید. این قسمت‌ها به خاطر تماس با بتن باید استحکام بالایی داشته باشند. برای هر کاری قطر شلنگ مناسب را در نظر بگیرید. معمولا فضای بتن ریزی در انتخاب قطر شیلنگ موثر است. از دیگر موارد مهم، فاصله بین آرماتورها است. شیلنگ باید بتواند به داخل آرماتورها فرو رود و قسمت‌های داخلی را ویبره کند. همیشه سعی کنید از انواع مرغوب استفاده کنید تا دوام و ایمنی مورد نظر را تامین کند.