یکی از محل‌هایی که به عایق‌کاری مناسب احتیاج دارد، سرویس بهداشتی است. در این محیط‌ها رطوبت زیادی وجود دارد و در صورتی که نشتی در عایق‌کاری این محیط‌ها وجود داشته باشد، این رطوبت به دیوارها و سقف واحد زیرین نفوذ کرده و باعث خسارت‌هایی می‌شود. برای عایق‌کاری کف سرویس‌های بهداشتی و حمام در گذشته و برخی از ساختمان‌ها در حال حاضر از قیر و گونی استفاده می‌شود. این نوع از عایق‌کاری نیاز به دقت بالایی دارد و در صورتی که کوچک‌ترین جای کف سرویس بهداشتی به درستی پوشش داده نشود، رطوبت نفوذ خواهد کرد. در صورت استفاده از پوشش ایزوگام بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد و احتمال نشت رطوبت بسیار کم می‌شود. برای اطلاع از قیمت ایزوگام با نصب می‌توانید با ما تماس بگیرید.

ایزوگام برای سرویس‌های بهداشتی

مراحل عایق‌کاری سرویس بهداشتی با پوشش ایزوگام

قبل از عایق‌کاری، سرویس بهداشتی باید با استفاده از سیمان پوشش داده شود. سیمان باید تمامی سطح را بپوشاند و با استفاده از پوشش سیمان، شیب‌بندی کف انجام می‌شود. برای زیرسازی ایزوگام باید از قیر استفاده شود. تمامی سطح با قیر پوشش داده می‌شود و این پوشش باید تا ارتفاع مناسبی از دیوار هم بالا بیاید. این کار به عایق‌کاری بهتر کمک می‌کند و از طرف دیگر باعث چسبندگی بهتر پوشش ایزوگام خواهد شد.
بعد از ریختن قیر، نوبت به اصلاح لوله‌های فاضلاب می‌رسد. لوله فاضلاب سرویس بهداشتی باید در امتداد سطح بریده شود. تمامی لوله‌ها را نباید در امتداد سطح برش دهید، لوله توالت فرنگی باید بدون برش رها شود. برای برش لوله‌های فاضلاب از شعله استفاده نکنید، این کار باعث خواهد شد لوله‌های پی وی سی تغییر شکل بدهند و شکل دایره‌ای آنها به هم بخورد. با تغییر شکل لوله، آب‌بندی آن با کاسه توالت به سختی انجام خواهد شد و احتمال نشت رطوبت زیاد خواهد بود.
لوله توالت فرنگی را اگر در امتداد سطح سرویس بهداشتی برش دهید، با انجام پوشش ایزوگام و بعد از آن سیمان و کاشی، فاصله‌ای بین لوله خروج آب در توالت فرنگی و لوله فاضلاب سرویس بهداشتی ایجاد می‌شود. این فاصله را در زمان نصب توالت فرنگی نمی‌توان به خوبی عایق‌کاری کرد و باعث نفوذ رطوبت به بیرون و به وجود آمدن خسارت خواهد شد. لوله توالت فرنگی بعد از کاشی کاری و مشخص شدن ارتفاع سطح باید بریده شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد.
برای ایزوگام کردن سرویس بهداشتی رول‌های ایزوگام را در اندازه‌های مناسب برش دهید. این رول‌ها باید تا قسمتی از دیوار بالا بیایند. این کار باعث عایق‌کاری بهتر خواهد شد و از نفوذ رطوبت به زیر لایه ایزوگام جلوگیری می‌کند. به نحوی ایزوگام باید نصب شود که تمامی سطح بدون کوچک‌ترین حباب پوشش داده شود. برای اتصال لایه‌های ایزوگام به همدیگر به اندازه کافی دقت داشته باشید. اگر این اتصالات به درستی انجام نشود، رطوبت به راحتی می‌تواند به سطح زیرین نفوذ کند.
به خاطر حرارت زیاد ایجاد شده توسط مشعل، از لوله‌ها باید محافظت کافی شود. از دیواره‌ها و کف سرویس بهداشتی لوله‌های آب گرم و سرد عبور می‌کنند و باید از آنها در هنگام نصب ایزوگام مراقبت شود. اگر این لوله‌ها در معرض حرارت زیاد باشند، امکان خراب شدن آنها زیاد خواهد بود و برای محافظت از لوله‌ها همیشه سعی کنید که این لوله‌ها را از نزدیک کف عبور دهید تا در زمان سیمان‌کاری با سیمان پوشش داده شوند. اگر این لوله‌ها در جاهایی عبور می‌کنند که در سطح قرار دارند، در جاهایی که باید ایزوگام شود، آنها را با گچ بپوشانید تا شعله مستقیم به آنها نخورد و بر روی محل رد شدن لوله‌ها از حرارت زیاد استفاده نکنید.

مزایای استفاده از پوشش ایزوگام در سرویس بهداشتی

برای عایق‌کاری سرویس بهداشتی با استفاده از قیر و گونی، نیاز خواهد بود تا سطح سرویس بهداشتی با سه لایه قیر و دو لایه گونی پوشش داده شود. اما در صورتی که از پوشش ایزوگام استفاده کنید، فقط برای نتیجه بهتر، به یک لایه قیر نیاز خواهد بود.
هزینه اجرای قیرگونی بالاتر از عایق‌کاری با ایزوگام خواهد بود. زمان اجرا نیز اگر عایق‌کاری با ایزوگام انجام شود بسیار کمتر از قیرگونی است.

پیشنهاد گروه ایمن سازان برای پوشش ایزوگام در سرویس های بهداشتی استفاده از برندهای معتبر ایزوگام شرق و ایزوگام دلیجان است.